گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

اکثر تیمهای المپیکی روانشناس ندارند - Most of the Iranian sport teams don't have a psychologist for the Olympic games

نایب رییس انجمن روانشناسی ورزشی از عدم استقبال فدراسیون‌های المپیکی از روانشناس برای ورزشکاران المپیکی خبر داد و گفت: با وجود این که کمتر از چهار ماه تا المپیک باقی‌ مانده، اکثر تیمها برای استفاده از روانشناس اعلام آمادگی نکرده اند.

خسرو حمزه در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظها‌ر کرد: در سال گذشته با راه‌اندازی انجمن روانشناسی ورزش در وزارت ورزش و جوانان به دنبال آن بودیم تا تیم‌های المپیکی ضرورت حضور روانشناس در کنار ورزشکاران خود را بیشتر احساس کنند. به ویژه‌ برای آنهایی که امید زیادی به کسب مدال دارند باید زمینه بهره بردن از روانشناس را فرآهم کنند. فدراسیون ها باید هر‌ چه‌ سریع‌تر با همکاری نزدیک این انجمن و استفاده از روانشناس، ورزشکاران خود را علاوه بر آماده سازی از نظر مهارت‌های فنی و تکنیکی، از نظر مهارت‌های روانی نیز برای حضور در رویداد حساس و مهمی همچون المپیک ریو آماده کنند. متاسفانه تا به امروز اکثر تیمها به ویژه‌ رشته‌ها‌ی پر مدال در این باره اعلام آمادگی نکرده‌اند و به ضرورت حضور روانشناس پی نبرده است.

وی افزود: البته بانوان تکواندوکار برای این که بتوانند حضور موفقی در المپیک ریو داشته باشند و شانس خود را برای مدال آوری افزایش دهند، از دی ماه گذشته تاکنون برای آماده سازی بهتر کیمیا علیزاده و خدابنده لو از من درخواست کردند که با این دو بانوی ورزشکار از نظر مهارت‌های روانی کار کنم که در حال‌ حاضر شرایط بسیار خوبی را برای حضور در المپیک دارند.

حمزه ا‌ضافه‌ کرد‌: با توجه به تجربیاتی که از المپیک‌های گذشته و به ویژه‌ المپیک لندن دارم، معتقدم عدم حضور روانشناس کنار ورزشکاران المپیکی فاصله آنها را تا مدال آوری زیاد می‌کند و این موضوع را در المپیک لندن در خصوص یوسف کرمی، مهدی تقوی و ... کاملا شاهد بودیم و دیدیم فشار روانی و استرس زیاد یک روز قبل از دیدار فینال سبب شد تا یوسف کرمی مدال المپیک را به راحتی از دست بدهد.

عضو کمیسیون روانشناسی کمیته ملی المپیک تصریح کرد: از فدراسیون‌های کشتی، و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ی، تکواندو مردان که امید زیادی برای کسب مدال دارند، انتظار زیادی نسبت به سایر فدراسیون‌های المپیکی داریم که زودتر اقدام به بهره بردن از روانشناس در کنار ورزشکاران خود کنند، اما نمی دانم چرا تصور می‌کنند ورزشکار تنها باید از نظر مهارت های فنی برای المپیک آماده شود و ظرف یک ماه مانده به المپیک تازه به فکر آماده سازی ورزشکار از نظر مهارت‌های ذهنی می‌افتند. در حالی که روانشناس در کوتاه مدت نمی‌تواند معجزه کند و شرایط خوبی را برای آماده سازی ورزشکار از نظر غلبه بر استرس و فشارهای روانی اش فراهم کند.

حمزه تاکید کرد: یک ماه مانده به المپیک زمان خوبی برای آماده سازی ذهنی ورزشکار نیست و ما هیچ وقت نمی توانیم در این زمان کوتاه بهترین شرایط را برای ورزشکار فراهم کنیم . البته تا زمانی که فدراسیون‌های المپیکی نسبت به حضور روانشناس احساس نیاز نکنند، ما آنها را مجبور به این کار نمی‌کنیم و هیچ اجباری در این زمینه وجود ندارد.

نایب رییس انجمن روانشناس ورزشی گفت: کاروان ایران بخواهد در المپیک ریو عملکرد موفقی داشته باشد باید حداقل از دو روانشناس بهره ببرد، زیرا فشار روانی و استرس مسابقات نه تنها روی ورزشکاران،‌ بلکه روی کادرفنی نیز زیاد است و به کسانی نیاز دارند که برای از بین بردن این گونه فشارها تبحر لازم را داشته باشند.

وی در پایان افزود: اگر امروز کشورهای چین، آمریکا، استرالیا و انگلستان در المپیک از نظر مدال آوری رنکینگ های بالا را به خود اختصاص می‌دهد به خاطر این است که به این واقعیت رسیده‌اند. در المپیک آمادگی روانی سرنوشت ورزشکار را برای گرفتن روی سکو تعیین می‌کند و نه صرف آمادگی ‌های فنی. بنا‌بر‌این امیدارم مسئولان ورزش کشور ما نیز به این واقعیت پی برده باشند که حتما از حضور دو روانشناس در کاروان اعزامی استفاده کنند./.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد