گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

7 نکته درباره عطسه که نمی دانستید

عطسه واکنشی است که بینی را از هر آنچه که ناخواسته وارد آن شده می رهاند، مانند موی حیوانات، حشرات، گرده گیاهان و ... .

عطسه

خورشید می تواند تحریک کننده عطسه باشد

ACHOO!  این فقط صدایی نیست که شما در حین عطسه کردن می شنوید، بلکه این واژه مخفف عبارت " سندرم عطسه نه چندان نادر " می باشد. این عبارت توصیف کننده ی پدیده عطسه در زمانی است که شما به نور خورشید نگاه می کنید.

تخمین زده شده است که حدود 10 تا 35 درصد افراد دچار ACHOO می شوند. هنوز دلیل روشنی برای توجیه این پدیده وجود ندارد، اما برخی پزشکان آن را ناشی از ناهنجاری سیستم عصبی پاراسمپاتیک در هنگام نگاه کردن به خورشید می دانند. برخی آن را امری عادی و صفتی به جا مانده از فرایند تکامل و برخی آن را ناشی از هیجانات بیش از حد می دانند.

عطسه می تواند پس از رابطه ی جنسی اتفاق بیفتد

بله ، عطسه پس از رابطه ی جنسی نیز اتفاق می افتد. محققان هنوز کاملا از دلیل آن مطلع نیستند، اما باور دارند دلیل هرچه که باشد با سیستم عصبی پاراسمپاتیک اتفاق می افتد. سیستم پاراسمپاتیک تنظیم کننده ی ضربان قلب، هضم غذا، تمام بافت ها و مایعات در ارتباط با برانگیختگی جنسی است.

سرعت یک عطسه می تواند شما را متعجب کند

عطسه می تواند سرعتی معادل 360 کیلومتر در ساعت داشته باشد. اما امروزه این عدد کمی اغراق آمیز به نظر می رسد و گروهی از دانشمندان سنگاپوری سرعت عطسه را 16 کیلومتر در ساعت و گروهی دیگر در ایالات متحده آن را تا 56 کیلومتر در ساعت برآورد کرده اند.

عصب های بینی به عصب های چشم متصل اند. بنابراین در هنگام عطسه خواه ناخواه چشم هایمان نیز برای لحظه ای بسته می شوند

یک دلیل برای این تفاوت اعداد وجود دارد: افرادی با چارچوب بدنی بزرگ تر (درشت اندام) عطسه های قوی تری دارند.

بنابراین طبیعی است که نتیجه ی تحقیقات در سنگاپور که افراد لاغر اندام و ریزنقشی دارد، با نتایج تحقیقات امریکا متفاوت باشد.

نمی توان در خواب عطسه کرد

آنچه همیشه برای مردم و حتی دانشمندان شگفت انگیز بوده این است که چرا نمی توان در خواب عطسه کرد. قبل از خواب لایه های مخاطی بینی متورم می شوند و حساسیت نسبت به ذرات گردوغبار و غیره افزایش می یابد. اما در هنگام خواب عمیق تمام ماهیچه ها به جز ماهیچه های تحت کنترل چشم عملا فلج می شوند.

ماهیچه های بسط دهنده ی عطسه نیز جزو آن ماهیچه های از کار افتاده هستند. حتی زمانی که در خواب عمیق نیستیم نیز سلول های عصبی مسئول ایجاد عطسه هم سرکوب می شوند. بنابراین بعید است در خواب غیر عمیق نیز عطسه رخ دهد.

حتی اگر بخواهید هم نمی توانید در هنگام عطسه چشمتان را باز نگه دارید

عصب های بینی به عصب های چشم متصل اند. بنابراین در هنگام عطسه خواه ناخواه چشم هایمان نیز برای لحظه ای بسته می شوند.

عطسه منجر به تشدید ضربان قلب نمی شود

عطسه ضربان قلب را کند می کند. به اولین کاری که هنگام احساس عطسه انجام می دهید فکر کنید:در این هنگام یک نفس عمیق می کشید و آن را نگه می دارید که این تنفس عمیق باعث سفت شدن ماهیچه های قفسه ی سینه و افزایش فشار بر ریه ها شده و در آخر منجر به افزایش خون رسانی به قلب می گردد. تنفس عمیق حتی می تواند در یک لحظه سبب توقف قلب شود، اما در اکثر افراد فقط ضربان آن را آهسته تر می نماید.

باید هنگام عطسه جلوی دهان را گرفت

در هنگام عطسه نه تنها حجم زیادی از هوا، بلکه حجم زیادی از آلودگی ها از جمله باکتری ها از بینی و دهان خارج می شوند. برای جلوگیری از آلوده کردن دیگران بهتر است موقع عطسه با یک دستمال یا آستین لباس تان، جلوی بینی و دهان تان را بگیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد