گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

ورزش های موتوری در ایران

ورزش اتومبیلرانی و موتور سواری، در عین پرطرفدار بودن و هیجان انگیز بودن و محبوبیت آن میان قشر جوان جامعه، برای بسیاری، تداعی کننده خطرات و آسیب دیدگی های خطرناک می باشد. اما اگر با دقت به این موضوع نگاه کنیم، در می یابیم که تصور پر خطر بودن ورزش اتومبیلرانی و موتور سواری، سرابی بیش نیست .

در برخی آمارهای البته غیر رسمی و تحقیقاتی که در برخی کشورهای جهان صورت گرفته، مشخص شده که خطرات ورزش هایی چون فوتبال، دوچرخه سواری و بعضی از رشته های رزمی، مخاطره آمیزتر از رشته اتومبیلرانی است. اما با توجه به به گسترش این رشته در ایران و همگانی شدن آن و توجه جوانان به این ورزش هیجان انگیز، به تازگی یک دوره مسابقات رالی خانوادگی، به مناسبت سالروز درگذشت قهرمان اتومبیلرانی کشور، مرحوم آرش رامین یکتا که سال گذشته در مسابقات بین المللی شیراز در سانحه ای جان خود را از دست داد، توسط فدراسیون اتومبیلرانی و موتور سواری برگزارشد.

این مسابقات با حضور گسترده و استقبال هنرمندان و اقشار مختلف جامعه روبرو شد.

به همین جهت، در این رابطه با مازیار مددی، مسئول کمیته توسعه همگانی فدراسیون اتومبیلرانی، هم کلام شدیم:

فعالیت در 11 شاخه رشته های موتوری

مسئول کمیته توسعه همگانی فدراسیون، در خصوص فعالیت در رشته های مختلف زیر نظر فدراسیون گفت: شاخه های ورزشی گوناگونی که شامل همه رشته های موتوری می شوند، مشغول به فعالیت هستند که تعداد آن ها به11 شاخه ورزشی مختلف رشته از جمله، موتور سوپر بایک، موتور کراس، ماشین ریس، خودروهای رالی و ... می شوند.

در بین آن ها، موتور ریس و ماشین ریس، از همه پرطرفدار تر هستند . اما کارتینگ ، نسبت به گذشته کم فروغ تر شده است.

تلاش برای تغییر تصورات نسبت به ورزش های موتوری

مازیار مددی، در خصوص تغییر نگاه ها نسبت به ورزش های موتوری اظهار کرد: در شرایط کنونی، با توجه به اینکه در اکثر خانواده ها شاهد استفاده از موتور سیکلت به عنوان یکی از وسایل نقلیه پرکاربرد هستیم، سعی داریم تا با همگانی کردن این ورزش و دربرگیری آن در بین خانواده ها، تصورات منفی و خطرناک نسبت به این ورزش را از بین ببریم و به دنبال آن هستیم تا این امر را با همگانی کردن، محقق کنیم.

برنامه های آتی فدراسیون در بخش همگانی و قهرمانی

مسئول توسعه همگانی فدراسیون اتومبیلرانی، در خصوص برنامه های فدراسیون، گفت: فدراسیون به مناسبت های گوناگون، رقابت های گوناگونی را در استان های مختلف کشور برگزار می کند.

وی در خصوص مسابقات آتی پیش رو اظهار داشت: برنامه های مختلفی را فدراسیون ، هم از لحاظ قهرمانی و هم از نظر همگانی و خانوادگی در نظر دارد.

ما در دی ماه، برنامه‌ای را برای برگزاری مسابقات در نظر داریم و همچنین برای اسفند ماه، رالی مشترکی را با استان های کشور، طرح و برنامه ریزی کرده ایم.

مددی در خصوص فعالیت فدراسیون در بخش قهرمانی گفت: فدراسیون برگزار کننده مسابقات مختلفی از جمله موتور کراس آسیایی و همچنین رالی خاور میانه است.

هر ساله، مسابقات رالی خاور میانه به میزبانی استان فارس، برگزار می شود و امسال سومین سال این رقابت ها را برگزار می کنیم. وی ادامه داد: همچنین در سوم مهرماه، مسابقات ریس همگانی را برگزار خواهیم کرد تا گامی در جهت توسعه همگانی این ورزش برداریم.

استقبال از رالی خانوادگی

مددی درباره رالی خانوادگی که به تازگی در تهران برگزار شد، گفت: این رقابت ها از ساعت 9 صبح تا 4 بعد از ظهر، پیگیری شد که در این مسابقات حدود 153 خودرو، شرکت کردند .

این خوروها شامل هنرمندان، پیشکسوتان اتومبیلرانی و عامه مردم می شد که خوشبختانه با استقبال مناسبی روبرو شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد