گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

توصیه هایی مفید در مورد تغذیه بانوان ورزشکار

یکی از اعضای هیات علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزش دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‎که تغذیه بانوان ورزشکار نسبت به آقایان تا حدی متفاوت است، گفت: این تفاوت به دلیل شرایط خاص خانم‎ها، فقط در یک سری ریزمغذی‎ها است.

روح​الله رنجبر در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ​منطقه خوزستان، ​اظهار کرد: مطمئنا تفاوت در شیوه‎ی تغذیه بانوان و آقایان ورزشکار وجود دارد که این تفاوت از نظر یکسری مواد مغذی است.

وی ادامه داد: به طور کلی با توجه به ویژگی​هایی مانند چرخه قاعدگی که خانم​ها دارند و آقایان ندارند، دفع آهن در خانم‎ها زیاد است که این دفع آهن باید جایگزین شود که این جایگزینی یا از طریق مکمل یا از طریق رژیم غذایی است. به همین خاطر تغذیه خانم‎های ورزشکار نسبت به آقایان تا حدی متفاوت است.

وی بیان کرد: ​اگر بخواهیم رژیم غذایی را دسته‌​بندی کنیم شاید به لحاظ مرد و زن تفاوت آن چنانی نداشته باشد ولی در یکسری ریزمغذی​ها به دلیل همان بحث قاعدگی، مصرف آهن باید تا حدی بیشتر باشد؛ چرا که کارکرد آهن، جذب اکسیژن و در اختیار گذاشتن آن برای سلول‎ها و بافت​های بدن است. بنابراین زنان در فعالیت​های استقامتی و فوق‌​استقامتی بیشتر به آهن نیاز دارند و این در حالی است که در فعالیت​های سرعتی، قدرتی و بی‎هوازی خیلی به مکمل‎گیری آهن نیاز نیست.

رنجبر در ادامه در خصوص تغذیه زنان فیتنس‌​کار گفت: تغذیه در این نوع از زنان به سه قسمت شامل کربوهیدرات‎ها، پروتئین​ و چربی تقسیم می‌شود، به علاوه ویتامین​ها و املاح که باید این موارد در هرم غذایی وجود داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزش دانشگاه شهیدچمران اهواز اظهار کرد: بانوان فیتنس‌کار باید وعده‌های غذایی روزانه خود را افزایش دهند. زمانی که وعده‌های غذایی افزایش یابد به صورت خودکار حجم غذا کم می‌شود. زمانی که غذای کمتری در هر وعده مصرف شود، باعث می‌شود انسولین کمتری نیز ترشح شود.

وی در پایان از چند نوع ماده غذایی مفید جهت بانوان فیتنس‌​کار و ورزشکار نام برد و فواید هر یک را به صورت خلاصه بیان کرد که در زیر می‌خوانید.

موز

موز به دلیل محتویات خود که شامل پتاسیم بالا است، راه حل سریعی برای کاهش دردهای پهلو هنگام تمرینات است. در حالی که کمبود سدیم دلیل اصلی گرفتگی عضلانی است و پتاسیم نقش حمایت‌کننده را دارد. بانوان ورزشکار به پتاسیم جهت جایگزین کردن پتاسیمی که در حین تعریق از دست می‎دهند، ​نیاز دارند. از طرفی موز با کربوهیدرات​های انرژی​‌زا غنی شده است،​ ضمن این که فیبری که در موز وجود دارد به عنوان یک ماده انرژی‌​زا به بانوان ورزشکار و فیتنس​کار بسیار کمک می‌​کند.

غلات سبوس‌​دار

غلات سبوس​‌دار هم یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای بانوان فیتنس‌کار است. غلات سبوس​دار نیز دارای فیبر هستند که همان‎گونه که گفته شد بسیار انرژی​‌زا هستند. سالم​‌ترین حبوبات حاوی کربوهیدرات​ پیچیده هستند که باعث افزایش استقامت شده و پروتئین موجود در آن، سازنده عضلات است.

پنیر کم‌چرب

پنیر کم چرب به عنوان منبع غذایی مفید برای بانوان فیتنس‌کار به حساب می‌آید. ​کلسیم موجود در پنیر کم چرب بسیار جهت این دسته از بانوان مفید است چرا که یکی از مشکلاتی که این بانوان دارند همواره کمبود کلسیم است. پنیر کم چرب حاوی 14 گرم پروتئین در هر نیمه فنجان همراه با 75 میلی گرم کلسیم و 5 گرم کربوهیدرات است. این پروتئین برای درمان پارگی​های میکروسکوپی عضلانی که طی تمرینات اتفاق می‌افتد، حیاتی است.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ یکی دیگر از مواد غذایی بسیار مفید برای بانوان ورزشکار است چرا که منبعی کامل از اسیدهای آمینه و پروتئین​ها است. یک تخم مرغ در روز 215 میلی​‌گرم کلسترول فراهم می‌کند و انجمن قلب آمریکا 300 میلی گرم در روز را توصیه می‌کند. گذشته از این، زرده تخم‌مرغ هم منبع خوبی از آهن و سرشار از لسیتین است که برای سلامت مغز حیاتی است.

شیرکاکائو

شیرکاکائو نیز برای فیتنس‌کاران زن مفید است. این ورزشکاران از شیر فقط کلسیم دریافت نمی‌​کنند و در حقیقت شیر خیلی به غذای کامل نزدیک است و در حالی‎ به ورزشکاران مقدار زیادی انرژی ارزشمند می‎دهد که کالری مصرفی را در سطح پایین نگه می​‌دارد. از سوی دیگر، انواع کاکائو سرشار از کلسیم، ویتامین، کافئین و مواد مغذی است اما مطالعات جدید تایید کردند که شیر همراه با کاکائو قوی​تر و عالی‎تر از نوشیدنی​هایی است که در تبلیغات جهت بازسازی و ترمیم عضلات از آن‎ها نام می‎برند./.