گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

کمیته روانشناسی زیر نظر مرکز نظارت بر تیمهای ملی فعالیت می‌کند

کمیته ملی المپیک با بیان اینکه کمیسیونی به نام کمیسیون ورزشی وجود ندارد اعلام کرد کمیته روانشناسی زیر نظر مرکز نظارت بر تیمهای ملی فعالیت داشته و آماده خدمت رسانی به فدراسیونهاست.

به گزارش ایسنا، روابط عمومی کمیته ملی المپیک در مورد وضعیت کمیته روانشناسی این کمیته و اظهارات اخیر دکتر فارسی توضیحاتی ارائه کرد که به شرح زیر است:

- کمیته ملی المپیک کشورمان همچون کمیته بین المللی المپیک(IOC) دارای کمیسیونهای مختلفی همچون کمیسیون پزشکی، زنان،رسانه، ورزشکاران و... است که چارت و نحوه فعالیت آن نیز در منشور المپیک و اساسنامه کمیته ملی المپیک مشخص شده و خوشبختانه هر کدام بنا بر اهداف و سیاستهای خود فعالیت دارند؛ با این توضیح باید یادآور شویم که در بین کمیسیونهای IOC و کمیته ملی المپیک کمیسیونی بنام کمیسیون روانشناسی وجود نداشته و ندارد. شاید منظور مصاحبه کننده مورد نظر، کمیته روانشاسی باشد که زیر نظر مرکز نظارت بر تیمهای ملی جهت ارائه خدمات به فدراسیونها و ورزشکاران فعال بوده و هست.

- این کمیته که تحت عنوان " کمیته روانشناسی مرکز نظارت بر تیمهای ملی" فعالیت می کند تا پایان بازیهای آسیایی اینچئون با ترکیبی متفاوت از ترکیب فعلی به ارائه خدمات می پرداخت و در حال حاضر نیز با اعضای جدید به خدمت رسانی مشغول است، لذا از آنجایی‌ که اعضای این گروه تغییر کرده اند اینطور احساس می شود که فرد مصاحبه کننده به دلیل عدم عضویت در کمیته فعلی در جریان امور جاری نبوده و فرض را بر این گذاشته اند که این کمیته تعطیل است.

- همانطور که اعلام شد کمیته روانشناسی مرکز نظارت بر تیمهای ملی همچنان فعال بوده و طی چند ماه گذشته به فدراسیونهای مختلف خدماتی را ارائه داده که بطور مثال می توان به فدراسیون قایقرانی اشاره نمود که بنا بر درخواست ریاست این فدراسیون، کمیته ملی المپیک اقدام به معرفی روانشاس به این فدراسیون کرد.

- مورد بعد که باید بدان اشاره داشت این است که کارشناسان روانشاسی ورزشی بر این باروند تا زمانی‌که یک ورزشکار یا مربی احساس نیازی بر حضور یک روانشناس در کنار خود نداشته باشد حضور روانشاس در کنار ورزشکار و یا تیم مربوطه اثرگذاری لازم را نخواهد داشت. لذا کمیته روانشناسی مرکز نظارت بر تیمهای ملی بنا بر اعلام نیاز و درخواست فدراسیونها است که اقدام به معرفی روانشناس می کند. در این زمینه با توجه به برگزاری جلسات تخصصی مختلف با فدراسیونهای المپیکی در کنار توجه به مسائل مالی، پزشکی و اردویی یک تیم، مسائل روانشناسی اردونشینان نیز مورد توجه بوده و بارها به این موضوع اذعان شده است تا فدراسیون ها نیاز های خود را در این باره اعلام نمایند.

- در خاتمه ذکر این موضوع قابل اشاره می باشد که غالبا به هنگام اعزامهای برون مرزی و برگزاری بازیهای مهمی همچون بازیهای آسیایی و المپیک است که حضور روانشناس در کنار تیم و یا ورزشکار بیش از هر زمان دیگری احساس شده و نمود پیدا می کند، اما همانطور که عنوان شد کمیته روانشناسی مرکز نظارت بر تیمهای ملی در طول سال فعال بوده و آماده است تا بنا بر درخواست فدراسیون ها و ورزشکاران اقدام به معرفی روانشناس و ارائه خدمات کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد