گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

ترامادول زیر ذره‌بین آزمایشگاه‌های وادا

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با بیان اینکه «ترامادول» در لیست داروهای ممنوعه نیست، گفت: البته این دارو مسکن در سیستم نظارت و پایش وادا قرار گرفته و احتمال دارد تا سال 2016 جزو لیست داروهای ممنوعه به حساب آید.

دکتر رامین طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایسنا، افزود: داروی ضد درد ترامادول اگرچه در سیستم نظارت و پایش وادا قرار گرفته است، اما هنوز وادا نتوانسته ثابت کند که این ماده ضد درد جزو لیست داروهای ممنوعه است و مصرف آن برای ورزشکار دوپینگ محسوب می‌شود. هنوز به طور شفاف مشخص نیست که ترامادول موجب افزایش عملکرد ورزشکار می‌شود و یا برعکس مصرف مداوم آن سبب کاهش عملکرد ورزشکار می‌شود.

طباطبایی خاطرنشان کرد: درست است مصرف ترامادول سبب رفع دردهای عضلانی و مفصلی می‌شود، اما به شدت اعتیادآور است و مصرف آن به هیچ عنوان به ورزشکاران توصیه نمی‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ اضافه کرد: تحقیقات به عمل آمده از تاثیرات این ماده دارویی بر روی ورزشکاران، نشان می‌دهد که این ماده نه تنها با رفع خستگی موضعی از ورزشکاران موجب ایجاد نشاط و شادابی در آن‌ها می‌شود، بلکه عملکرد آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و شرایطی را فراهم می‌کند که به مرور توانایی ورزشکار کاهش پیدا می‌کند.

طباطبایی در پایان تاکید کرد: اگر در سیستم نظارت و پایش وادا ثابت شود که این داروی مسکن نوعی ماده نیروزاست و مصرف آن موجب افزایش عملکرد ورزشکار می‌شود،‌ بدون شک از سال 2016 در لیست داروهای ممنوعه قرار خواهد گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد