گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

ورزشکاران استقامتی مراقب قلب خود باشند

ورزشکاران استقامتی که فعالیت شدید انجام می‌دهند ممکن است دچار اختلال در ضربان قلب و نارسایی بطن راست قلب شوند که بسیار خطرناک است.

به‌ گزارش ‌ایسنا‌، بعضی از ورزشکارانی که ورزش استقامتی مانند ماراتن انجام می‌دهند احتمال اختلال در ضربان قلب دارند و ممکن است دچارمرگ ناگهانی شوند.

مطالعات جدید نشان داده است، پزشکان، ورزشکاران را در زمان استراحت معاینه می‌کنند اما اختلالاتی که برای ورزشکاران پیش می‌آید تنها در زمان ورزش قابل مشاهده است و این اختلالات ممکن است بسیار خطرناک باشد. این مشکل غالبا در بطن راست قلب ایجاد می‌شود. ورزش بیش از حد به این قسمت از قلب فشار می‌آورد.

مدیر این تحقیقات می‌گوید: نمی‌توان یک ماشین مسابقه را در زمانی که کار نمی‌کند تست کرد. قلب ورزشکاران را نیز نمی‌توان در زمانی که زیر فشار ورزش نیستند بررسی کرد.

17 ورزشکار در این مطالعات بررسی شدند، ریتم ضربان قلب این افراد کنترل شد. بررسی‌ها نشان داد که قلب ورزشکاران در زمان استراحت خوب کار می‌کند. در زمان ورزش نیز بطن چپ قلب کارایی خوبی دارد، اما بطن راست در برخی از مواقع دچار تغییراتی می‌شود.

مدیر این تحقیقات می‌گوید با اندازه‌گیری فشار خون در شش‌ها و کل بدن مشخص شد. بطن راست قلب به هنگام ورزش باید بیشتر از بطن چپ کار کند.

در ورزشکارانی که اختلال در ضربان قلب دارند، بطن راست ضعیف عمل می‌کند. این مشکل در زمان استراحت قابل مشاهده نیست. عدم کارایی مناسب بطن راست قلب نشان دهنده مشکل در ماهیچه قلب است که باعث ضعف و اختلال در ضربان قلب می‌شود. اختلال در ضربان قلب بسیار خطرناک است.

از آنجایی که تست اکوی قلب به خوبی ماهیچه‌های قلب را در همه افراد نشان نمی‌دهد، بهتر است از MRI استفاده شود. ورزشکارانی که تازه کار هستند بهتر است که این مساله را جدی بگیرند و ضمنا تست قلب انجام دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد