گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

بررسی تاثیر مسائل روانی در موفقیت واترپلو

مسئول کمیته روانشناسی شنا، شیرجه و واترپلو یکی از عوامل موفقیت تیم ملی واترپلو در مسابقه‌های جهانی توسعه واترپلو را همدلی و همکاری کادر فنی و رییس فدراسیون با کمیته روانشناسی این فدراسیون عنوان کرد و گفت: تیم ملی واترپلو این شایستگی را دارد که در بازی‌های آسیایی 2018 نیز روی سکو قرار بگیرد.

دکتر خسرو حمزه در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایسنا، در رابطه با نقش روانشناس در موفقیت تیم ملی واترپلو در مسابقه‌های جهانی توسعه واترپلو اظهار کرد: با وجود اینکه مدت محدودی است که فعالیت خود را با فدراسیون شنا شروع کرده‌ام و تنها مدت یک ماه به طور جدی با تیم ملی واترپلو در زمینه آموزش یادگیری مهارت‌های روانی کار کردم، اما هماهنگی خوب و جو دوستانه‌ای که بین کادر فنی، بازیکنان و اعضای کمیته روانشناسی در طی این مدت وجود داشت، سبب شد تا ورزشکاران از نظر مهارت‌های روانی در بالاترین حد ممکن قرار بگیرند و بااعتماد به نفس و روحیه جنگندگی در مسابقه‌ها حضور پیدا کنند.

وی افزود: بعد از فدراسیون تکواندو و قایقرانی، حضورم به عنوان روانشناس کنار تیم ملی واترپلو یکی از بهترین سوابق کاری من بود و واقعا تصور نمی‌کردم تا این حد کادر فنی و به ویژه شخص رضوانی با کمیته روانشناسی (که در حال حاضر 3 روانشناس در این کمیته فعالیت می‌کنند)، همکاری صمیمانه و قابل توجهی داشته باشند. یقین دارم با شخصیت قهرمانی که تیم ملی واترپلو دارد،‌ این تیم می‌تواند در بازی‌های آسیایی 2018 نیز افتخارآفرین باشد.

حمزه یکی از چالش‌های بزرگ فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو را عدم حمایت اسپانسرهای بزرگ و مطرح از این رشته عنوان کرد و خاطرنشن کرد: بحث اسپانسرینگ و پایین بودن قرارداد ورزشکاران این رشته از سوی باشگاه‌ها سبب شده که ملی‌پوشان شنا، واترپلو و شیرجه از نظر روانی انگیزه قهرمانی نداشته باشند و به جای اینکه تمرکز خود را در مسابقه‌ها معطوف قهرمانی کنند، بیشتر به حواشی کشیده می‌شوند.

وی اضافه کرد: بدون شک اگر صداوسیما از این رشته حمایت خوبی داشته باشد و رقابت‌هایی که در سطح باشگاه و تیم ملی برگزار می‌شود تحت پوشش قرار دهد تا بازیکنان دغدغه‌ مالی نداشته باشند و از نظر ذهنی تمام تمرکز و توجه خود را معطوف تمرین‌ها و مسابقه‌ها کنند، قطعا شاهد رشد و پیشرفت واترپلو در رقابت‌های آینده خواهیم بود.

مسئول کمیته روانشناسی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو اظهار کرد: از آنجا که به عنوان روانشناس کنار تیم‌های ملی زیادی از جمله تیروکمان، تیم فوتبال امید، تکواندو، قایقرانی و... بودم، در هیچ تیمی مثل واترپلو شاهد این همه انگیزه از سوی بازیکنان جهت یادگیری مهارت‌های روانی، کنترل اضطراب، بازیافت تمرکز و چگونگی افزایش روحیه جنگندگی نبودم. واقعا بازخوردهایی که از تیم ملی واترپلو پیش از شروع مسابقه‌های جهانی توسعه واترپلو دریافت کردم، بی‌نظیر و راضی کننده بود.

حمزه اظهار کرد: حضور روانشناس در فدراسیون زمانی تاثیر مثبت دارد که تیم نیز از تدارکات خوبی از جمله شرکت در اردوهای برون مرزی و تورنمنت‌های مختلف برخوردار شود، در غیر این صورت روانشناس به تنهایی نمی‌تواند معجزه کند و عامل موثری برای موفقیت تیم محسوب شود.

وی در پایان مدت قرارداد خود را با فدراسیون شنا تا المپیک 2018 عنوان کرد و افزود: این قرارداد زمانی وجهه قانونی دارد که رضوانی ریاست فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو را بر عهده داشته باشد. قطعا با رویکرد مثبتی که وی نسبت به روانشناسی دارد، من نیز به عنوان روانشناس در کنار وی خواهم بود و دوست دارم شاهد موفقیت این فدراسیون در بازی‌های آسیایی 2018 باشم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد