گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

آخرین روش های درمان پارکینسون

یک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه مردان دو برابر زنان به پارکینسون مبتلا می‌شوند، آخرین روش های درمان پارکینسون را تشریح کرد. به گزارش آفرینش وبه نقل از روابط عمومی انجمن متخصصین مغز و اعصاب ایران، دکتر محمد روحانی در مورد علت بروز بیماری پارکینسون گفت: در مغز انسان واسطه شیمیایی به نام دوپامین وجود دارد که یکی از مهمترین وظایف آن تسهیل حرکات است. در بیماری پارکینسون میزان این ماده در مغز کم میشود که باعث کندی حرکات و سایر علائم بیماری پارکینسون می گردد.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه علت کاهش دوپامین و تخریب نورون های مولد آن در مغز دقیقامشخص نیست، تصریح کرد: علت بروز بسیاری از بیماریهای تخریبی مغز و اعصاب، هنوز مشخص نیست همانطور که دقیقا نمی دانیم چرا بیماری آلزایمرایجاد می شود.

وی نقش وراثت را در بیماری پارکینسون موثر دانست و خاطر نشان کرد: این بدان معنا نیست که اگر یک بیمار مبتلا به پارکینسون درخانواده باشد سایرین نیز به آن مبتلا می شوند. امروزه در پارکینسون هایی که درسنین جوانی (به ویژه زیر20 سال) شروع می شوند، احتمالا نقش ژنتیک پررنگ تر است. این متخصص مغز و اعصاب درباره تاثیر جنسیت در ابتلا به پارکینسون گفت: آمارها نشان می دهد که بیماری در جنس مذکر بیشتر است و مطالعه ای که ما بر روی بیش از 1700 بیمار انجام داده ایم شیوع پارکینسون در مردان را دو برابر زن ها نشان داده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه درمانهای مفید و قابل توجه و موثری برای بهبود علائم بیماران مبتلا به پارکینسون وجود دارد، گفت: اگرچه در حال حاضرامکان متوقف کردن فرایند تخریب نورون های مغزی در بیماری پارکینسون نیست ولی درمان های موثری وجود دارد که علائم بیماری را کاهش داده و همین درمان ها باعث شده است بیماران پارکینسونی که زمانی محکوم به مرگ زود رس بودند ،امروزه بسیاری از آن ها طول عمر طبیعی داشته باشند. روحانی درمان های پارکینسون را برشمرد: چندین درمان خیلی موثر برای بیماری پارکینسون وجود دارد که مهمترین و اصلی ترین آنها ،لوودوپا است که در بدن تبدیل به دوپامین شده و اکثرعلائم بیماری را کنترل می کند. وی با بیان اینکه این عمل جراحی در دنیا کاملا مورد تایید است و بیش از 100 هزار بیمار در دنیا ازاین جراحی بهره برده اند، گفت: با درمان های دارویی و جراحی بیماری پارکینسون که خوشبختانه در ایران هم وجود دارد، طول عمر بیماران و کیفیت زندگی آنها بهبود قابل توجهی پیدا کرده است. روحانی درباره نقش سلولهای بنیادی در درمان پارکینسون گفت: درمان با سلولهای بنیادی دربیماریهای مغز و اعصاب هنوز در مراحل بسیار ابتدایی قرار دارد و در مورد بیماری پارکینسون هم مطالعات محدودی انجام شده است ولی هنوز تاثیر آن به صورت قطعی ثابت نشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد