گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

آلرژی بینی شایع ترین نوع بیماریهای آلرژیک است

دکتر فرحزاد جباری در گفت و گو با ایرنا عطسه، گرفتگی بینی، خارش چشم، دردگلو، خارش پوست و سرفه را از علائم آلرژی بینی ذکر کرد.
این پزشک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی افزود: بروز این علائم در فرد بطور معمول از هنگام صبح شروع شده و عصر کاهش می یابد و بسیاری اوقات با عفونتهای تنفسی ویروسی اشتباه گرفته می شود.
وی گفت: اگر آلرژی بینی درمان نشود عوارض مختلفی مانند ایجاد عفونتهای چرکی، عفونت گوش، کاهش شنوایی و در نهایت بیماری آسم را به دنبال دارد.
دکتر جباری افزود: بر این اساس اگر آلرژی بینی کنترل نشود معمولا تا 40 درصد موارد بیماری آسم را در پی دارد.
رییس مرکز تحقیقات آلرژی و ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بیماری آلرژی پاسخ ناخواسته سیستم ایمنی بدن انسان به عوامل غیر پاتوژن یا عوامل محیطی غیربیماریزا است.
وی ادامه داد: شیوع آلرژیها به دلیل عوامل محیطی و آلاینده های مختلف چه به صورت تنفسی و چه به صورت سایر عوامل روز به روز در حال افزایش است.
او با بیان اینکه شیوع آلرژی در ایران بین 15 تا 20 درصد جمعیت را در برمی گیرد گفت: شیوع آلرژی بسته به عوامل محرک در جوامع مختلف متفاوت است.
وی انواع آلرژیها را شامل آلرژی بینی، آلرژیهای تنفسی مثل آسم، آلرژی غذایی و گوارشی و آلرژیهای پوستی مانند اگزما عنوان کرد.
دکتر جباری افزود: فرد باید زمینه ژنتیکی و ارثی داشته باشد تا بتواند به عوامل محرک پاسخ دهد اما بروز بیماری در برخی افراد به دنبال جهش ژنتیکی رخ داده است.
وی با اشاره به اینکه آلرژیها بیشتر در فصول بهار و تابستان شیوع دارند گفت: وجود عوامل محیطی محرک مانند گرده افشانی گیاهان، رویش چمن و علفهای هرز علت افزایش بیشتر آلرژی در این فصول است.
او افزود: در شیرخواران و کودکان آلرژیهای غذایی بیشتر شیوع دارد و با افزایش سن آلرژیهای تنفسی جایگزین آن می شود.
رییس مرکز تحقیقات آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماری آلرژی درمان ندارد اما اجتناب از عوامل محرک بهترین راهکار برای مقابله با آن است لذا پرهیز از خوردن مواد غذایی آلرژی زا، فاصله گرفتن از برخی گیاهان و اجتناب از نگهداری حیوانات در منزل از جمله این راهکارها است.
وی افزود: این در حالی است که در خیلی از موارد دوری از عوامل محرک امکانپذیر نیست و فرد باید داروهای ایمونولوژیک را که در اصطلاح عامه به آن واکسن گفته می شود استفاده کند.
دکتر جباری ادامه داد: این داروها تا زمانی که استفاده شوند نقش کنترل کننده التهاب و علائم را دارند و با مصرف آنها فرد با عامل محرک مواجه می شود اما سیستم ایمنی بدن واکنش ناخواسته را نسبت به عامل از دست می دهد.
آلرژی یا حساسیت واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن انسان نسبت به عوامل گوناگون است. کسانی که دچار حساسیت هستند دارای دستگاه ایمنی فوق هوشیار می باشند که نسبت به مواد ظاهراً بی ضرر موجود در محل زندگی واکنش بیش از حد معمول نشان می دهند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد