گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

ورزش از چربی کبد می‌کاهد

کبد چرب یکی از مشکلاتی است که در نهایت منجر به سرطان کبد می‌شود. این بیماری درمان قطعی ندارد، با این حال ورزش باعث کاهش شدت آن می‌شود.

به گزارش ایسنا، مطالعات جدید نشان داده است که ورزش صرف نظر از شدت آن تاثیرات مثبتی بر سلامت افرادی که چاقی مفرط دارند و کبد آنها چرب است، می‌گذارد. کبد چرب یکی از دلایل اصلی نارسایی کبد در بیشتر افراد است.

این تحقیقات توسط محققان استرالیایی انجام شده و نتایج آن در مجله "تخصصی کبد" منتشر شده است.

کبد چرب به دلیل جمع شدن چربی در سلول‌های کبد ایجاد می‌شود و 25 درصد از مردم آمریکا به این مشکل دچارند. این مشکل بیشتر در افرادی که اضافه وزن یا چاقی مفرط دارند و افرادی که مبتلا به دیابت، کلسترول بالا یا تری گلسیرید بالا هستند ایجاد می‌شود.

کبد چرب نشانه خاصی ندارد. با این حال تعداد کمی از افراد بعد از چرب شدن کبد تورم کبد پیدا می‌کنند. کبد چرب در نهایت ممکن است که منجر به نارسایی کبد یا سرطان کبد شود.

درمان قطعی برای کبد چرب وجود ندارد. با این حال متخصصان سلامت به افرادی که این بیماری را دارند پیشنهاد می‌کنند تا وزن خود را کنم کنند. مطالعات گذشته نشان داده بود که انجام ورزش‌های هوازی باعث کاهش چربی های شکمی و چربی کبد می‌شود.

در مطالعات انجام شده 48 فردی که اضافه وزن داشتند و زندگی ساکنی داشتند مورد بررسی قرار گرفتند.

این افراد در چهار گروه ورزشی مختلف ثبت نام کردند و به مدت هشت هفته‌ ورزش کردند. این چهار گروه عبارتند از: 1- گروهی که با شدت کم تا متوسط ورزش کردند و بیشتر حجم ورزش آنها هوازی بود، 2- گروهی که با شدت زیاد ورزش کردند و حجم کمی از ورزش آنها هوازی بود، 3- گروهی که با شدت کم تا متوسط ورزش کردند و حجم کمی از ورزش آنها هوازی بود و 4- گروهی که همراه با ورزش قرص‌های پلاسیبو مصرف می‌کردند.

در طی این هشت هفته‌ محققان تغییراتی که در میزان چربی کبد این افراد صورت گرفت را بررسی کردند.

افرادی که پلاسیبو مصرف کردند، حدود 14 درصد چربی کبد بیشتری داشتند. در سه گروه دیگر افراد 18 تا 29 درصد کاهش چربی کبد داشتند. بیشترین کاهش چربی کبد در دو گروهی بود که با شدت کم و حجم زیاد ورزش هوازی انجام می‌دادند یا با شدت زیاد و حجم کم ورزش هوازی داشتند.

به طور کلی این تحقیقات نشان می‌دهد که فارغ از شدت و حجم، ورزش باعث کاهش چربی کبد می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد