گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

سود بیشتر نوزادان پسر از نوزدادن دختر از ورزش مادر

تحقیقات بر روی حیوانات نشان داده است که ورزش کردن مادر در دوران بارداری فواید بیشتری برای جنین نر دارد.

به گزارش ایسنا، یکی از محققان در این باره می‌گوید: ورزش کردن مادر باعث بهبود یافتن متابولیسم گلوکز و انسولین در جنین نر بعد از تولد می‌شود. این پیشرفت ها در جنین ماده کمتر است.

این مطالعات بر روی موش ها انجام شده است. بررسی‌های هم‌چنان نشان داده است ورزش کردن مادر باعث کاهش وزن نوزاد، میزان گلوکز و انسولین خون او و ایجاد اختلالاتی همچون دیابت نوع دو می‌شود. نتایج این تحقیقات در مجله Plosone منتشر شده است.

مدیر این تحقیقات می‌گوید: ما می دانستیم که ورزش کردن در دوران بارداری تاثیرات مثبت بر میزان گلوکز خون و متابولیسم بدن دارد.

نیمی از موش‌های مادر که مورد بررسی قرار گرفتند به مدت 10 روز قبل از جفت گیری تا زمان زایمان ورزش کردند و موش‌های دیگر بدون فعالیت بودند. از نوزادان بعد از تولد آزمایش‌هایی برای اندازه‌گیری گلوکز، سوخت و ساز، چربی و بافت‌های عضلانی گرفته شد.

یکی از محققان می‌گوید: ورزش کردن مادر باعث کاهش خطرات مربوط به سوخت و ساز می‌شود، از ذخیره چربی شکمی در بدن نوزادان می کاهد و متابولیس انسولین و قند را بهبود می‌بخشد. با این حال این فواید در نوزادان پسر بیشتر از نوزادان دختر اتفاق می‌افتد. هنوز دلیل این مساله مشخص نیست و در تحقیقات آینده محققان به بررسی این مطلب می‌پردازند. این مطالعات اهمیت تغذیه و ورزش را در زنان باردار نشان می‌دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد