گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

چهار فرمول جادویی برای نوشتن

تهران- ایسکانیوز:نوشتن جزو جدایی ناپذیر کار علمی است. ساده ­ترین نوع نوشتن را در جمله ­سازی­های دوران ابتدایی، انشاء نویسی، تهیه­ ی گزارش از آزمایش­ های علوم و بازدیدهای علمی و یا ارائه تحقیق درسی به عنوان تکالیف مدرسه تجربه کرده ­ایم؛ اما اهمیت این مهارت خصوصاً در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر پررنگ­ می شود. یکی از علل اصلی عدم تمایل دانشجویان به ارائه مقالات و گزارش­ های علمی، ضعف در نوشتن است که دست آخر ممکن است به صورت کپی برداری از کارهای علمی دیگران نیز ظاهر شده و بازار فروش مقالات و رساله­ ها را روز به روز داغ­تر کند. به همین دلیل در این مطلب به نکاتی اشاره می‌کنیم که برای آموختن و ارتقای سطح این مهارت ضروری هستند.

بررسی موضوع و موجودیت منابع

دانشجویان معمولاً در انتخاب موضوع مقالات و گزارش­های خود تا حدودی مختار هستند. وقتی می خواهید دست به انتخاب بزنید، اطمینان حاصل کنید که موضوع مورد نظر برای استاد شما قابل پذیرش بوده و تا جای ممکن برای خودتان جذاب باشد. نکته قابل ملاحظه دیگر مربوط به قابلیت دسترسی به منابع است. وقتی حجم مطلوبی از منابع و مآخذ در دسترس باشد، کار شما خیلی ساده‌­تر می شود.

استفاده از نشان­ه گذاری و دستور زبان صحیح

همان طور که پیش­تر در پاسخ دادن به امتحانات نوشتاری ذکر شد، دستور زبان و نشان­گذاری مناسب یک ضرورت است. اکثر دانشجویان از نرم­‌افزارهای ویرایشگر متن برای نوشتن مقالات خود استفاده می­‌کنند. حتماً از کنترل­‌کننده املاء[1] استفاده کنید، این قابلیتی است که درون تمام نرم افزارهای ویرایشگر متن قرار داده شده است. بسیاری از ویرایشگرهای متن قابلیتی به عنوان کنترل­کننده دستورزبان[2] نیز دارند. استفاده از این ویژگی می‌­تواند به اشکالات جدی در نوشته شما اشاره کرده و شما را یاری کند که به نویسنده­‌ی بهتری تبدیل شوید. اکثر کنترل­‌کننده‌­های دستور زبان، قواعد دستوری لازم را برای اصلاح نوشته‌­ی شما توضیح می­‌دهند.

قبل از نوشتن، مطالب را گردآوری کنید

پیش از شروع به نوشتن، مطالب مورد نیاز خود را گردآوری کنید. از فیش­‌های تحقیق، یادداشت‌­ها، فهرست منابع، خلاصه­‌ها، گزارش­ها و بررسی­ها به عنوان بخشی از فرایند آماده‌­سازی کار خود استفاده کنید. استفاده از فیش­های تحقیق به عنوان مرجع راهی عالی برای سازماندهی مطالبتان است. برنامه­‌های پایگاه داده کامپیوتری نیز می‌­تواند به طبقه‌­بندی و سازماندهی مطالب مرجع شما کمک کند.

آماده ­سازی یک طرح و نوشتن مقاله

وقتی موضوع را انتخاب و مطالب خود را جمع آوری و سازماندهی کردید، وقت آن است که مقاله خود را طرح ریزی کنید. طرح خود را روی کاغذ پیاده کنید! این اشتباه را نکنید که «همه چیز را باید در ذهن نگه داشت!» طرح خود را با عناوین و ایده‌­های اصلی همراهِ عناوین فرعی که مقاله شما را پربار کند، ترسیم کنید. با استفاده از طرح به عنوان یک راهنما شروع به نوشتن کنید و از خودتان بپرسید که این مقاله قرار است چه مطلبی را بیان کند و شما را به چه نتایجی برساند. انجام به موقع این کار شما را بر کارتان متمرکز نگه داشته و از منحرف شدن از هدف اصلی مقاله‌­ی خود حفظ می کند، در غیر این صورت ساختن طرح حین پیش­روی کار تحقیقاتی تقریباً همیشه به رضایت کمتری منجر می‌­شود. نوشتن در مقطع دبیرستان مهم است و در دانشکده و بسیاری از حرفه­‌های دیگر کلیدی برای موفقیت است. با نوشتن، بازبینی و بررسی کارتان، به یک نویسنده خوب تبدیل شوید. از این که از دانشجویان دیگر بخواهید کارتان را مورد نقد قرار دهند نترسید. سعی کنید که به سبک طبیعی خودتان بنویسید، بدانید که اکثر نویسندگان خوب، بارها و بارها کارشان را مورد بازبینی قرار می دهند و خودتان را برای انجام چنین کاری آماده کنید. در نظر داشته باشید که هیچ فرمول جادویی برای موفقیت وجود ندارد. اگر نکات ذکر شده در این سلسله مطالب را دنبال کرده و آنها را به کار بگیرید و راجع بهشان فکر کنید، گام بزرگی به سمت تبدیل شدن به یک دانشجوی موفق برداشته اید.

نویسنده: دکتر باب کیزلیکر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد