گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

احتمال افسردگی در مبتلایان به پارکینسون

علی باغبانیان در گفت‌وگو با فارس، دیسکینزی را نوعی اختلال حرکتی عنوان کرد که در اندام‌های فوقانی مانند دست‌ها، صورت و ناحیه گردن ظاهر می‌شود و به شکل حرکات چرخشی چشم و ملچ و مولوچ کردن دهان است.

وی اظهارداشت: دیسکینزی علامتی از یک اختلال حرکتی است و تحت عنوان بیماری مشخصی محسوب نمی‌شود، آنچه مسلم است درگیر شدن مغز براثر این علامت است که می‌تواند در نتیجه تومور، خونریزی و ضربه مغزی ایجاد شود. این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: یکی از اختلالات ناشی از دیسکینزی، پارکینسون است که در این اختلال نیمه تنه به سمت جلو است و جلوتر از پاها حرکت می‌کند و این موجب سرعت در حرکت فرد مبتلا می‌شود به گونه‌ای که انگار خودرویی در سرازیری افتاده است.

وی افزود: در پارکینسون حرکات دست کم می‌شود و مبتلایان موقع حرف زدن قادر به تکان دادن دست خود نیستند.این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: سرعت غذا خوردن و راه رفتن مبتلایان به پارکینسون کند می‌شود و علاوه بر علائم جسمانی، سفتی عضلات نیز مشاهده می‌شود، دست این افراد موقع باز کردن مانند چرخ دنده تکه تکه باز می‌شود که به آن سفتی چرخ دنده‌ای می‌گویند.وی افزود: مبتلایان از نظر روانی نیز دچار کندی هستند و قدرت تمرکز ندارند، همچنین عملکرد آنها کاهش یافته و به حداقل ممکن می‌رسد، از طرفی قدرت حل مسئله در مبتلایان به پارکینسون مختل می‌شود و این علائم در نهایت افسردگی را در پی دارد. این روانپزشک گفت: برخی داروهای روانپزشکی پارکینسونیسم دارویی ایجاد می‌کند که مصرف این داروها می‌تواند علائم اختلال پارکینسون را نشان دهد، حتی ممکن است مصرف یک قرص روانپزشکی توسط کودک موجب پارکینسونیسم دارویی در او شود، همچنین داروهای ضد جنون نیز می‌تواند پارکینسونیسم دارویی ایجاد کند.

باغبانیان تاکید کرد: اختلال پارکینسون در برخی مبتلایان سیر طولانی ایجاد می‌کند که اختلال حواس و و فراموشی را در پی دارد، از سویی دیگر گاهی اختلال حواس ناشی از پارکینسون با زوال عقل اشتباه گرفته می‌شود.وی خاطرنشان کرد: پارکینسون چه ناشی از دارو باشد چه براثر ژنتیک ایجاد شود قابل درمان است و به دلیل اینکه دارو نمی‌تواند این اختلال را به طور کامل درمان کند، کار درمانی و انجام ورزشهای خاص در درمان اختلالات حرکتی مبتلایان به پارکینسون موثر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد