گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

مصرف مکمل رسوراترول تاثیر ورزش را خنثی می‌کند

بر خلاف تصور ورزشکاران مصرف مکمل "رسوراترول" فواید ورزش را بیشتر نمی‌کند، بلکه تاثیرات آن را خنثی می‌کند.

به گزارش ایسنا، پیش از این مطالعات مختلف نشان داده بود که "رسوراترول" با ترکیبی که در انگور قرمز وجود دارد، فواید زیادی برای سلامتی دارد. بنابراین این ترکیب به صورت مکمل‌های غذایی برای ورزشکاران تولید شد. با این حال مطالعات جدید نشان داده است که مصرف مکمل‌های رسوراترول ممکن است اثر سو بر فواید ورزش بگذارد. نتایج این تحقیقات در مجله "فیزیولوژی کاربردی، تغذیه و متابولیسم" منتشر شده است.

"رسوراترول" آنتی اکسیدانی است که در گروهی از گیاهان به نام پولی فنول وجود دارد. این ترکیب در انگور قرمز، بلوبری و بادام زمینی یافت می‌شود.

مطالعات گذشته نشان داده است که این ترکیب می‌تواند به درمان آکنه، بیماری‌های قلبی و سرطان کمک کند. در کنار این یافته‌ها مشخص شده بود که مصرف "رسوراترول" می‌تواند تاثیر ورزش را بیشتر کند. برای مثال تحقیقاتی که در سال 2012 در مجله فیزیولوژی منتشر شده نشان داده است که "رسوراترول" باعث افزایش قدرت اسکلت ماهیچه‌ای و کارایی قلب بعد از ورزش می‌شود.

بعد از منتشر شدن این تحقیقات، مطالعات دیگری انجام شدند که با این یافته‌ها مخالفت کردند. در سال 2013 "مدیکال نیوز تودی" اعلام کرد که طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه کپنهاگ، "رسوراترول" فواید ورزش بر آمادگی قلبی – عروقی در افراد سالمند را خنثی می‌کند.

در این بررسی‌ها محققان 16 مرد را مورد بررسی قرار دادند که حداقل سه ساعت در هفته‌ ورزش هوازی انجام می‌دادند. از این افراد خواسته شد که میزان فعالیت ورزش خود را بیشتر کنند و شدت آن را افزایش دهند.

بعضی از این افراد هر روز حدود 150 میلیگرم "رسوراترول" نیز دریافت کردند. بعد از بررسی‌ها مشخص شد افرادی که مکمل‌های "رسوراترول" دریافت کردند، آمادگی جسمانی بیشتری پیدا نکردند.

نتایج این تحقیقات و تحقیقات جدیدتر نشان داده است مصرف مکمل‌های رسوراترول همراه با ورزش واکنش نرمال بدن به ورزش را تغییر می‌دهد. چندی پیش در گزارشی که سایت MNT منتشر کرده اعلام شده بود که مصرف مکمل "رسوراترول" در دوران بارداری می‌تواند مشکلات لوزالمعده برای جنین ایجاد کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد