گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

تشخیص سرطان با سنسور نانویی ایرانی

محققان ایرانی توانستند با استفاده از فناوری نانو سنسوری را جهت تشخیص انواع سرطان ها بسازند. این سنسور می تواند در تشخیص سلول های سالم نسبت به سلول های سرطانی متاستاتیک موثر باشد.محمد عبدالاحد، ایده پرداز نانوبیوسنسور الکتریکی cnt&sinw-ECIS در گفتگو با مهر گفت: برای ساخت دستگاه از نانو ساختارهایی مانندنانولوله های کربنی و نانو سیم های سیلیکنی استفاده شده که در تشخیص سرطان و مونیتورینگ فعالیت های سلولی به کار می رود.

وی افزود: استفاده از نانوساختارها باعث بهبود خواص سنسور شده و دقت و کیفیت سیگنال های بدست آمده را افزایش می دهد.عبدالاحد با بیان اینکه نانولوله ها به عنوان یک سنسور در تشخیص بیماری ها مثل سرطان اثر دارند، اظهار داشت: نانولوله های کربنی به دلیل رسانایی فوق العاده، می تواند تغییرات خواص دی الکتریک سلول را در اثر بیماری یا در اثر دارو مشخص کند.وی تاکید داشت: دقت این سنسورها می تواند تا حد تک سلول افزایش پیدا کند و از روی پارامترهایی مثل رزونانس الکتریکی می توان به سرطانی بودن آن پی برد. عضو هیات علمی دانشگاه تهران به مزیت های این سنسور اشاره کرد و گفت: نانوبیوسنسور الکتریکی فعالیت های حیاتی سلول را به وسیله سیگنال های الکتریکی مونیتورینگ می کند و همچنین اثر داروی ضد سرطان بر روی متابولیسم سلولی را به وسیله سیگنال های الکتریکی مورد بررسی قرار می دهد.

وی گفت: یکی از کاربردهای این دستگاه این است که می تواند اثر انواع تحریک ها و داروها را بر روی سیگنال های حیاتی سلول در حوزه های بیوشیمی و زیست شناسی سلولی و همچنین فارماکولوژی را بررسی کند.

عبدالاحد با اشاره به اینکه کاربرد این سنسور در تشخیص سرطان است، یادآورشد: این محصول تاییدیه های خود را از مرکز تحقیقات نانوفناوری پزشکی بیمارستان طالقانی گرفته و بر روی سرطان سینه و سرطان روده تست هایی نیز گرفته شده است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با توضیح اینکه این طرح در اداره ثبت اختراعات امریکا در 2013 به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: این سنسور می تواند در تشخیص سلول های سالم نسبت به سلول های سرطانی متاستاتیک از روی میزان نرخ تقسیم متفاوت بین سلول های سالم و سرطانی با قابلیت کاربرد در حوزه درجه بندی سرطان موثر باشد./.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد