گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

تغذیه مناسب افطار

افطار


مدیر کارگروه تغذیه انجمن تحقیقات طب سنتی ایران، نکته‌های آموزنده در مورد روزه‌داری و تغذیه مناسب در زمان افطار را تشریح کرد.


محمد احمدی، مدیر کارگروه تغذیه انجمن تحقیقات طب سنتی ایران اظهار داشت: در زمان افطار، طبق آداب اسلامی، مستحب است که ابتدا نماز بخوانند و سپس افطار کنند، غیر از آن در صورتی است که ضعف بر فرد غلبه کرده باشد یا جمعی منتظر او باشند.

به گفته وی، افطار باید با غذای پاک و عاری از شبهات آغاز شود و باز کردن روزه با خرمای حلال افطار، ثواب نمازش چهارصد برابر است؛ افراد بهتر است که روزه خود را با نوشیدنی آغاز نکنند و خرما بهترین گزینه برای باز کردن روزه است، البته خرما باید چشیده شود، نه اینکه بلعیده شود.

اگر هنگام افطار، آب یخ خورده شود، آن آب نمی‌تواند گرمای بدن را که در اثر روزه‌داری ایجاد شده است، سرکوب کند و کسی که با آب یخ افطار می‌کند، تشنگی وی برطرف نمی‌شود و پشت سر هم طلب آب می‌کند که به بدن ضرر وارد می‌شود.

اگر نوشیدنی مصرف می‌شود، نوشیدنی سرد نباشد، و بهتر است که با آب گرم باشد که هم تشنگی را بر طرف می‌کند و هم ضرری به بدن نمی‌رساند. اگر هنگام افطار، آب یخ خورده شود، آن آب نمی‌تواند گرمای بدن را که در اثر روزه‌داری ایجاد شده است، سرکوب کند و کسی که با آب یخ افطار می‌کند، تشنگی وی برطرف نمی‌شود و پشت سر هم طلب آب می‌کند که به بدن ضرر وارد می‌شود.

به طور کلی اگر بخواهیم روزه را بر خود آسان کنیم، در افطار و شام باید غذاهای مرطوب مانند نوشیدنی‌ها، سوپ و آش‌های ساده مصرف کنیم و باید بدانیم که یک سوم معده برای غذا، یک سوم برای آب و یک سوم برای نفس کشیدن است. چون در روایت داریم که «مبغوض‌ترین مردم نزد خدا، آن‌هایی هستند که معده‌های پُر دارند.»

‏دیدارهایی آرامش بخش

برای رساندن رطوبت به بدن و تأمین مایعات و املاح مورد نیاز بدن در ایام روزه‌داری که روزه طولانی و گرم است، مصرف نوشیدنی‌ها و شربت‌های خنک مانند سکنجبین، سرکنگبین، کاسنی، خاکشیر، آب‌لیمو، آب‌غوره و شربت زرشک توصیه می‌شود، بنابراین نوشیدنی‌ها باید جرعه جرعه مصرف شود تا مفید واقع شود، ولی باید بدانیم که سریع خوردن آب یخ و نوشیدنی‌های خنک، طبیعت معده را متحیر می‌کند و زخم معده و ناراحتی‌های معده را در آینده بروز خواهد داد.

مصرف میوه‌های آب‌دار مثل آلو، هلو، گیلاس، هندوانه، خیار، کاهو، خرفه، کرفس و گوجه فرنگی نیز در ماه رمضان مفید است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد