گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

ورزش همگانی فقط مختص سالمندان نیست

استادیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران معتقد است که ورزش همگانی در ایران نسبت به گذشته پیشرفت چشمگیری داشته، اما هنوز با استانداردهای دنیا در کشورهای پیشرفته فاصله دارد.


ورزش ، و تندرستی

دکتر نصیری متخصص مدیریت ورزشی، در خصوص میزان شیوع ورزش همگانی در کشور، تصریح کرد: اگر بخواهیم قیاسی نسبت به 22 سال پیش داشته باشیم، نسبت به زمانی که من خود بنیانگذار ورزش همگانی بودم. پیشرفت چشمگیری به وجود آمده است. در آن زمان به ندرت می‌توانستیم 10 نفر را برای انجام فعالیت‌های ورزشی به شکل همگانی در پارک‌ها راضی کنیم و هنوز جایگاه خود را به معنای واقعی پیدا نکرده بود، ولی امروز وضعیت خیلی فرق کرده و در تمام رده‌های سنی به اهمیت ورزش همگانی پی برده اند. در حقیقت فرهنگ ورزش همگانی تقریبا در بین مردم به درستی جا افتاده است.

وی افزود: یکی از نکات مثبتی که می‌توان به آن اشاره کرد، حرکت مثبت شهرداری است که پارک‌ها را به وسایل ورزشی مجهز کرده است. حتی برای معلولین نیز این امکان فراهم شده است، در صورتی که در 23 سال گذشته چنین شرایطی وجود نداشت.

نصیری تاکید کرد: هر چند در برهه کنونی مسئولین و جامعه به ورزش همگانی توجه زیادی دارند و به اهمیت ورزش حتی در بهبود بیماری‌های خود آگاه شده‌اند. ولی به نسبت دنیا خیلی عقب هستیم و هنوز نمی‌توانیم ادعا کنیم که در زمینه ورزش همگانی در شرایط خوبی قرار داریم.

وی خاطر نشان کرد: امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی و زندگی ماشینی خانواده‌ها کمتر تمایل به انجام فعالیت ورزش همگانی در پارک ها هستند و همین عدم بی‌تحرکی سبب شده که ما شاهد انواع بیماری‌ها در کشور باشیم. حتی این بی‌تحرکی در بین بچه‌ها نیز شیوع پیدا کرده و ما شاهد چاقی بیش از حد در کودکان هستیم و این زنگ خطری برای آینده است.

ورزش همگانی فقط خاص سالمندان و یا رده‌های سنی مشخص و حتی جنسیتی نیست. در هر رده و سنی ما می‌توانیم به فعالیت ورزشی بپردازیم، حتی زمان دوران حاملگی این نیاز کاملا احساس می‌شود و کودک از زمان بدو تولد تا لحظه مرگ به ورزش همگانی نیاز دارد.

استادیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران در ارتباط با بعد ورزش همگانی اظهار کرد: خوشبختانه از لحاظ بعد علمی در ورزش همگانی رشد خوبی داشتیم. به طوری که اگر بخواهیم قیاسی به 22 سال گذشته بیاندازیم، می بینیم که تحصیلکرد‌های تربیت بدنی به حد لیسانس و گاهی فوق لیسانس بود، ولی امروزه آمار تحصیل کرده تربیت بدنی حتی در حد دکترا آنقدر چشمگیر است که می‌توان ادعا کرد که از لحاظ علمی پیشرفت خوبی داشتیم، ولی باز هم در این قسمت نسبت به استانداردهای دنیا عقب هستیم.

ورزش ، و تندرستی

وی تاکید کرد: ورزش همگانی فقط خاص سالمندان و یا رده‌های سنی مشخص و حتی جنسیتی نیست. در هر رده و سنی ما می‌توانیم به فعالیت ورزشی بپردازیم، حتی زمان دوران حاملگی این نیاز کاملا احساس می‌شود و کودک از زمان بدو تولد تا لحظه مرگ به ورزش همگانی نیاز دارد. ورزش تاثیر زیادی در بلوغ جسمی، تکامل فکری و حتی فرهنگ جامعه می‌گذارد و در حقیقت یک نوع وسیله تربیتی برای کل جامعه است. پس نمی‌توان گفت ورزش همگانی فقط خاص افراد سالمند و از کار افتاده است، بلکه ما در هر سن و شرایطی که باشیم به انجام فعالیت‌های ورزشی نیازمندیم. البته نوع و فشار ورزش همگانی تناسب با سن و جنسیت افراد متفاوت است به عنوان مثال افراد سالمند باید فعالیت‌های سبک و تمرین‌هایی در حد پیاده روی انجام دهند و در سنین جوانتر حرکات سنگین‌تر و پرفشارتر می‌شود. یعنی باید به تناسب جنس، سن و توانایی افراد در زنان و مردان زیر نظر متخصصان به فعالیت ورزش همگانی بپردازیم.

وی ادامه داد: حتی افراد معلول و بیماران نیز نباید از فواید ورزش همگانی غافل بمانند و با نظر پزشکان به فعالیت‌های که در بهبود معلولیت آن‌ها تاثیرگذار است بپردازد.

این استاد دانشگاه همچنین پیرامون این سوال که آیا ورزش آب درمانی در بهبود دردهای مفاصل، کمردرد و یا پا درد موثر است یا خیر؟ گفت: آب درمانی خود یک علم است و تاثیر زیادی در کسانی که به نوعی دچار ساییدگی مفصل و یا کمر درد هستند، دارد. البته این علم درست است که در بین ورزشکاران و کسانی که دچار آسیب دیدگی‌‌های شدید هستند، شیوع بیشتری دارد، ولی آب درمانی ورزشی است که شامل تمام افراد جامعه می‌شود، به ویژه افرادی که دچار ساییدگی مفصل هستند، آب سبب می‌شود فشار کمتری به مفاصل آن‌ها وارد شود و عضلات پا به راحتی حرکت کند.