گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

آیا پیاده روی یک ورزش است؟

راه رفتن یکی از مهمترین مهارت های حرکتی افراد است که از سال اول زندگی آن را یاد می گیرند و اکثراً می توانند تا آخرین روزهای زندگی از آن بهره مند شوند. پزشکان برای افراد مسن و یا بعضی از بیماران قلبی، پیاده روی را پیشنهاد می کنند.

مربیان ورزش و آمادگی جسمانی نیز به شاگردان خود پیشنهاد می کنند که برای گرم کردن بدن و حتی آماده سازی قبلی بدن، ابتدا از راه رفتن شروع کنند و آرام آرام راه رفتن را به دویدن آرام و پس از آن و با بهبود دستگاه قلب و عروق و یا بالا رفتن استقامت قلب و عروق به دویدن سریعتر تبدیل کنند. پیاده روی محبوبترین و پرطرفدارترین ورزش به خصوص برای افراد ورزشکار غیرحرفه ای است. پیاده روی ضمن ارزان بودن قابلیت اجرا تقریباً در تمام شرایط را دارد . پیاده روی نقطه آغاز خوبی برای کسی است که به فعالیت جسمانی عادت ندارد .

قدم زدن با سرعت متوسط به مدت 40 تا 60 دقیقه بهتر از دویدن شدید به مدت 20 دقیقه است چرا که در قدم زدن احتمال آسیب کمتر است اگر چه هر 2 ، آمادگی جسمانی را افزایش می دهد . پیاده روی مزایای فراوانی دارند. از جمله اینکه با هر 30 دقیقه پیاده روی در هفته میزان استرس فرد بیشتر کنترل می شود و حتی هنگام مواجه شدن با مشکل، فرد دیرتر عصبانی می شود. البته باید در نظر داشت پیاده روی نیز مانند همه ورزش ها اصولی دارد که به اختصار در زیر به آن اشاره کرده ایم:

حتماً از کفش های مناسب و مخصوص پیاده روی استفاده کنید تا دچار آسیب نشوید.

برای راه رفتن از الگوی پاشنه - پنجه استفاده کنید. بطوریکه ابتدا پاشنه پای جلو به زمین اصابت کند و بعد پنجه همان پا در هنگام بلند کردن پای عقب، وقتی که پاشنه از زمین بلند شد مختصری زانو را خم کنید.

حالت بدن را حفظ کنید، بطوریکه با پشتی صاف، دستان کشیده و سر روبه جلو باشید.

سرعت حرکت شما به حدی باشد که به راحتی امکان صحبت کردن داشته باشید(به خود فشار وارد نکنید). البته سرعت حرکت درحدی باشد که عرق کنید و کمی هم ضربان قلب بالا رود.

سعی کنید با سرعت آرام تر زمان بیشتری را قدم بزنید نسبت به سرعت بیشتر در زمان کمتر