گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

رشته‌های ورزشی مفیدبرای بانوان

غیر از انجام برخی رشته‌ها موسوم به رشته‌های "سه گانه"، سایر رشته‌های ورزشی می‌تواند در بهبود وضعیت جسمانی دختران نقش ایفا کند.


دوچرخه سواری

دکتر علی مظاهری نژاد خاطر نشان کرد: تفکر جامعه کنونی در حال حاضر بر این مبنا است که همه دوست دارند قد بلند و اندام متناسب داتشه باشند. اما شرایط امروزه به شکلی است که ساعت‌ها پشت میز نشین، بازی‌های کامپیوتری و تماشای بیش از حد برنامه‌های تلویزیونی چاقی را در کودکان افزایش داده و سبب بروز فقر حرکتی در جامعه کنونی شده است. البته این که چه ورزشی در بلندی قد نقش بسزایی دارد، از نظر علمی هنوز ثابت نشده است.

 

وی افزود: اگر کسی تمایل به انجام فعالیت در رشته بسکتبال یا والیبال دارد، این طور نیست که بگوییم این دو ورزش موجب قد بلندی فرد می‌شود، بلکه افراد با توجه به علاقمندی و تناسب اندام به این رشته‌ها گرایش پیدا می‌کنند، اما در کل می‌توان گفت فعالیت‌های ورزشی که با هیجان و استرس همراه باشد و سبب افزایش ضربان قلب، خشکی دهان شود، در عین بازی موجب ترشح هورمون‌هایی می‌شود که این هورمون‌ها در افزایش قد ورزشکار موثر است.

مظاهری نژاد تاکید کرد: ورزش قبل و زمان بلوغ در کاهش وزن دختران نقش مهمی دارد و ریسک بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان‌ها و کیست‌های تخمدان را در سنین بالاتر کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: ورزش و تغذیه مناسب در زمان بلوغ سبب می‌شود تا 30 درصد توده استخوانی افزایش پیدا کند این افزایش توده استخوانی برای زنانی که دچار یائسگی می‌شوند و پنج سال اول بعد از دوران یائسگی 20 تا 30 درصد تراکم استخوانی خود را از دست می‌دهند، منجر به آن می‌شود تا مانع پوکی استخوان در این گونه افراد شود.

ورزش‌های سنگین و حرفه‌ای قبل و زمان بلوغ به دلیل بروز مشکلات برای دختران جوان تولید نمی‌شود، اما انجام ورزش‌هایی همچون دو سریع، دویدن، طناب زدن، لی لی بازی کردن و همچنین انجام 150 دقیقه فعالیت ورزش هوازی دو الی سه بار ورزش‌های قدرتی و حرکات انعطاف پذیری در طول هفته‌ جزء فعالیت‌هایی است که برای جلوگیری از بروز اختلالات هورمونی برای دختران قبل از بلوغ توصیه می‌شود.

این متخصص پزشکی ـ ورزشی با بیان این نکته که ورزش تاثیری در بلوغ دختران ندارد، یادآور شد: تنها عاملی که در بلوغ زنان امکان دارد نقش داشته باشد، انجام یکسری ورزش‌هایی که به اصطلاح به آن «ورزش سه گانه زنان» می‌گویند و علائمی همچون کاهش وزن زیاد، اختلالات قاعدگی و پوکی استخوان دارد. این ورزش‌ها شامل اسب سواری، ژیمناستیک و باله است. هر چند این ورزش‌ها در تناسب اندام زنان نقش بسزایی دارند، اما به دلیل کاهش وزن زیاد و عدم دریافت تغذیه کافی به بدن موجب اختلالات هورمونی و در نتیجه‌ به تاخیر افتادن زمان قاعدگی زنان به مدت طولانی می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین ورزش‌های سنگین و حرفه‌ای قبل و زمان بلوغ به دلیل بروز این گونه مشکلات برای دختران جوان تولید نمی‌شود، اما انجام ورزش‌هایی همچون دو سریع، دویدن، طناب زدن، لی لی بازی کردن و همچنین انجام 150 دقیقه فعالیت ورزش هوازی دو الی سه بار ورزش‌های قدرتی و حرکات انعطاف پذیری در طول هفته‌ جزء فعالیت‌هایی است که برای جلوگیری از بروز اختلالات هورمونی برای دختران قبل از بلوغ توصیه می‌شود.