گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

پیاده روی راز جوانی شما

هلن صدیق بنای: خواندن آخرین تحقیقات در زمینه تاثیرات پیاده روی بر روی سلامتی و طول عمر انسان در شما انگیزه شروع این فعالیت را بوجود خواهد آورد.

ایجاد و یا داشتن انگیزه در انجام هر کاری، چه کوچک یا بزرگ، چه مهم یا ... یک اصل و ضروت است. و بدون آن نمی توان زندگی سالم، شاد و هدفمند داشت.

برای مثال، پیاده روی ساده و کوتاه مدت روزانه را در نظر بگیرد. این پیاده روی ساده که برای سلامتی افراد مفید یا به عبارتی ضروری است، نیاز به ایجاد انگیزه برای شروع و یا تداوم آن دارد.

بدون انگیزه قوی این فعالیت ساده یا انجام نخواهد شد و یا اگر انجام شود، تداوم و استمرار نخواهد داشت.

ما می‌خواهیم با این مقاله انگیزه یک پیاده روی سالم را در شما بوجود آوریم. بنابراین، نتایج آخرین تحقیقات دانشمندان در این زمینه را با هم بخوانیم.

نتیجه تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه داک در امریکا؛ یک پیاده‌روی تند به مدت 30 دقیقه‌ و سه روز در هفته، علائم افسردگی‌ حاد در سنین مختلف را کاهش داده و مانند داروهای ضد افسردگی عمل کرده و تاثیر گذار است.

نتیجه تحقیقی که سال گذشته در Internal Medicine منشر شد؛ افرادی که به طور منظم پیاده‌روی می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به کمبود حافظه و سایر مشکلات جسمی هستند.

آکادمی جراحان ارتوپد امریکا؛ پیاده‌روی ساده به شما برای داشتن یک دیدگاه مثبت در زندگی کمک کرده ونیروی جوانی شما را حفظ می‌کند. چرا که پیاده‌روی جریان خون را در مغز افراد افزایش می‌دهد. این تحقیقات روی افراد بالاتر از 60 سال انجام گرفته است. نتیجه اینکه، 45 دقیقه پیاده‌روی در روز مهارت‌ فکر کردن آنها را افزایش داده بود.

کلینیک تحقیقاتی مایو؛ ورزش، پیاده روی تاثیر مثبتی بر سطح برخی از انتقال‌دهنده‌های عصبی که تقویت‌کننده روحیه در مغز هستند، دارد.

این ورزش همچنین تولید اندورفین را افزایش داده، فشار داخل عضلات را کم کرده، برای داشتن خوابی خوب به شما کمک می‌کند و نیزسطح کورتیزول هورمون استرس را کاهش می‌دهد.

بطور کلی برای داشتن بدنی سالم و زیبا باید بدانید که چگونه با آن رفتار کنید. محققان در این زمینه می‌گویند؛ 1.6 کیلومتر پیاده‌روی در روز 100 کالری می‌سوزاند. این یعنی شما می‌توانید در سال بدون ایجاد تغییر در عادات غذایی خود تا 5 کیلو وزن کم کنید.

به عبارتی شش‌هزار قدم پیاده‌روی در روز سلامت شما را بهبود بخشیده و اگر این رقم به ده هزار قدم برسد، کاهش وزن را به دنبال خواهد داشت.

دانشگاه تنسی در یک تحقیق که در آن از گام‌شمار استفاده شده بود، مشخص کرد؛ زنانی که بیش از ده هزار قدم در روز راه می‌روند، 40% درصد از چربی پایین‌تری برخوردار هستند. این زنان دارای کمر و لگن مناسب خواهند بود.

تحقیقات دکتر جیمز هیل در مرکز تغذیه انسانی دانشگاه کولورادوتاکید می‌کند؛ پیاده‌روی را به فعالیت‌های روزانه‌تان اضافه کنید تا هیچوقت دچار افزایش وزن نشوید.

تحقیقاتی که اخیراً در دانشگاه هاروارد انجام گرفته است، نشان می‌دهد که راه رفتن با سرعت متوسط به مدت 3 ساعت در هفته یا به عبارتی 30 دقیقه در روز می‌تواند احتمال بیماری‌های قلبی را تا 40% کاهش دهد.


انجمن پزشکی امریکا مشخص کرد؛ زنانی که در سنین 30 تا 50 سالگی پیاده‌روی می‌کنند، احتمال سرطان سینه در آنها کاهش می‌یابد.

تحقیقی دیگر گویای این است که اگر 3 بار در هفته به مدت نیم ساعت پیاده‌روی منظم داشته باشید به طور متوسط حدود 600 هزار تومان در سال در هزینه‌های پزشکی صرفه‌جویی خواهید کرد.

از نظر و دیدگاه محیط زیستی اگر هر هفته فقط 15 کیلومتر از رانندگی خود کم کنید، 230 کیلوگرم دی‌اکسید‌کربن کمتری در سال وارد هوا خواهد شد. به جای رانندگی پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید.

تحقیقات در زمینه نقلیه شخصی در سال 1995 نشان داده است؛ 40% از سفرهای داخل شهری با اتومبیل کمتر از 3 کیلومتر است یعنی چیزی معادل با ده دقیقه دوچرخه سواری و یا حدود 40 دقیقه پیاده‌روی است. هزینه کار کرد یک اتومبیل در سال تقریباً 2 میلیون تومان بر‌اورد شده است. در حالیکه هزینه استفاده از یک دوچرخه در سال بسیار کمتر از ربع آن است. نظرتان چیست؟

آیا این مطالب انگیزه خوبی برای شروع یک پیاده‌روی ساده و سبک نیست؟ 

همشهری