گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند

مطالب علمی و پژوهشی در زمینه ورزش

حرکت به سمت سلامت در سرما

حرکت به سمت سلانت در سرما

یکی از نکات مثبت ورزش کردن در هوای سرد این است که سیستم بدن شما تنها به این دلیل که باید شما را گرم نگه دارد، باید کالری بیشتری بسوزاند.

در این مطلب قصد داریم تا با بررسی نکاتی مهم در ورزش های زمستانی را برای شما عزیزان بیان کنیم.

رعایت برخی نکات بهداشتی هنگام ورزش کردن

مهمترین اصول بهداشتی که در فعالیت های ورزشی باید رعایت شوند عبارتند از:

1- سعی کنید در هوای آزاد و بدون آلودگی ورزش کنید. در صورتی که تمرینات ورزشی در مکان های سرپوشیده انجام می گیرد، تهویه هوای داخل الزامی است.

2- هنگام ورزش از لباس های مناسب همان رشته ورزشی استفاده کنید. هرگز با لباس های معمولی و روزانه خود به ورزش کردن نپردازید.

3- در خرید کفش ورزشی توجه بیشتری نشان دهید و سعی کنید اندازه کفش را مناسب انتخاب کنید تا پا در آن به راحتی قرار گیرد. کفش های بزرگ تر یا کوچک تر از اندازه پا به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

4- سعی کنید هنگام ورزش از جوراب های نایلونی کمتر استفاده کنید. استفاده از جوراب های نخی با الیاف طبیعی مناسب تر است.

5- هنگام ورزش کردن در زمین یا سالن ها دقیقاً به موانع و خطراتی که امکان دارد پیش بیاید، توجه کنید و از برجستگی یا فرورفتگی های محیط بازی اطلاع داشته باشید و سعی کنید برای همنوعان و همبازی های خود خطری ایجاد نکنید.

6- هنگام استفاده از ابزار و وسایل، هوشیار باشید و چگونگی استفاده از آن را بدانید تا از ورزش های خود لذت ببرید.

7- سعی کنید ورزش و تمرینات را با توجه به فصل انجام دهید. اگر در فصل گرما هستید، ورزش ها و حرکات را سبک، ملایم و با فاصله انجام دهید و اگر در فصل سرما هستید، حرکات و تمرینات را پی در پی و به تندی انجام دهید.

8- از نوشیدن آب زیاد یا آشامیدنی های بسیار سرد در خلال ورزش بپرهیزید.

9- در فصل تابستان جهت استفاده از استخر و شنا، حتماً قبل از داخل شدن، دوش بگیرید تا بدن به آب سرد عادت کند.

10- پس از فعالیت های ورزش در معرض جریان هوای سرد قرار نگیرید زیرا احتمال ابتلا به امراض مختلف از جمله بیماری های کلیوی همواره وجود دارد.

ورزش

11- پس از ورزش جهت نظافت بدن، دوش با آب گرم را فراموش نکنید. ضمناً از حوله مخصوص خود استفاده کنید.

12- سعی کنید پس از تمرین و بازی لباس های ورزش خود را شسته و در زیر نور آفتاب خشک کنید. زیرا لباس های ورزشی آغشته به عرق بدن، محیط مناسبی برای رشد قارچ های بیماری زایی است که در صورت استفاده مجدد از َآنها می توانند انسان را مبتلا کنند.

13- بهتر است فاصله غذا تا شروع تمرینات ورزشی، کمتر از سه ساعت نباشد تا هضم و جذب مواد غذایی انجام گرفته و خون به مقدار کافی در دسترس ماهیچه ها باشد ضمناً از نیم ساعت مانده به تمرین تا یک ربع بعد از تمرین، از صرف نوشیدنی خیلی سرد باید خودداری شود.

14- احساس خستگی و کوفتگی در پایان تمرین مخصوصاً در مسابقات ورزش دست می دهد در این حالت بدن کاملاً به حالت عادی برنگشته و آمادگی هضم معمولی غذا را ندارد و مدتی طول می کشد تا پس از فعالیت شدید، اشتها به وجود آید. بنابراین بعد از تمرینات و مسابقات، تنها مواد غذایی مناسب، نوشیدنی مخصوصاً آب میوه است.

توصیه هایی برای لباس پوشیدن در فصل سرما ویژه خانم ها

1- لباس های زیر گرمی بپوشید که کاملاً اندازه و مناسب اندام شماست. اینگونه لباس ها در حالی که بدن شما را بدون ایجاد حجم اضافی در برابر سرما عایق می کند و شما را گرم نگاه می دارد، تهویه خوبی نیز دارد. در این صورت می توانید در یک زمستان معتدل از یک یا دو لایه از لباس های خود صرفنظر کنید.

2- با پوشیدن لباس هایی که از پارچه های گرم تری تهیه شده است، از لایه های لباس کمتری استفاده کنید. به جای لباس های نخی ضخیم لباس های پشمی یا ابریشمی بپوشید.

3- با پوشیدن یک شال پشمی صورتی رنگ مجلل و پرجلوه خود را گرم تر کنید. این شال باعث افزایش حجم هیکل شما نمی شود. در عوض ظاهر شما را به شکل زیبایی آراسته می کند. شال از گردنبند بهتر است زیرا در عین حال که باعث می شود شما خوب و عالی به نظر برسید، بدن شما را گرم نگه می دارد.

سلامت، هدف اصلی ورزش

هدف ورزش، ایجاد راندمان بهتر در انجام کار عضلانی و تامین سلامتی هر چه بیشتر بدن است در اثر ورزش، حرکات بدن منظم و هماهنگ شده، خستگی دیرتر ایجاد شده، عضلات و اندام خوش حالت و ورزیده و همراه با افزایش نیروی عضلات مقاومت بدن زیادتر می شود. ورزش های شادی آور علاوه بر فعالیت بدنی، خستگی های روحی و فشارهای عصبی را از بین می برد. هیجان ها را کنترل و یک آرام کننده طبیعی و بدون ضرر است. ورزش مرتب باعث طولانی عمر می شود و به افراد کمک می کند که از زندگی لذت بیشتری ببرند. مزیت بسیار با ارزش دیگر ورزش این است که بهترین وسیله پیشگیری در برابر بیماری ها است.

ورزش ، بانوان و تندرستی

به طور  خلاصه تاثیر ورزش بر سلامت جسم و روان را به شرح زیر می توان خلاصه کرد:

1- ازدیاد حجم ریه ها

2- کمک به دفع سموم بدن

3- نظافت پوست و تامین سلامت آن

4- تنظیم حرارت بدن

5- بهبود گردش خون

6- ازدیاد گلبول های قرمز و هموگلوبین خون

7- تقویت کار قلب

8- کاهش خطرات بروز بیماری های قلب و عروق

9- تسهیل خواب و استراحت در دنبال خستگی جسمی

10- جلوگیری از پرخونی احشاء

11- کمک به هضم و جذب غذا

12- تقویت دستگاه عضلانی- عصبی و تنظیم و تعادل آن

12- بهبود سلامت روان

استنشاق آب نمک، سلامتی در فصل سرما

یکی از موثرترین راه های جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی، شست و شوی روزانه حفره های بینی است. استفاده آزمایشی از این روش بسیار قدیمی در ارتش آلمان، ثابت کرد که ابتلا به انواع سرماخوردگی 6 برابر کمتر می شود.

شست و شوی روزانه بینی از بیماری های زیر جلوگیری می کند:

سرماخوردگی، سرفه، التهاب چشم، بینی و گلو، التهاب سینوس های پیشانی، سردرد، خستگی، بیخوابی مجاری تنفسی را باز می کند. استفاده از آب و نمک برای تمیز کردن بینی یکی از روش های بسیار قدیمی است که استفاده از آن در تعالیم اسلام توصیه شده که علاوه بر تمیز کردن بینی از ذرات کثیف و بیماری زا، پوشش مخاطی را هم تقویت می کند.

نتیجه مطلوب در سربازخانه ها

در آلمن به درخواست شرکت های بیمه خدمات درمانی، استفاده از این روش به صورت آزمایشی در یک دوره زمانی مشخص در ارتش آلمان به اجرا درآمد. از آنجا که سربازان همگی در یک محدوده سنی مشخص هستند، به صورت جمعی زندگی می کنند و خوراک و برنامه روزانه مشابهی دارند در مورد ابتلا به بیماری های ویروسی نیز تقریباً در شرایط یکسانی قرار دارند.

نتیجه استفاده از این روش حاکی از آن بود که در طول فصل سرما گروه اول، یعنی سربازانی که هر روز صبح بینی شان را با آب و نمک شستند 6 برابر کمتر از گروهی که در این تحقیق شرکت نکردند، سرما خوردند. موفقیت این تحقیق تا حدی بود که شرکت های بیمه برای کاهش هزینه های سالانه خود در فصل سرما، ظرف های پلاستیکی مخصوص شست و شوی بینی سفارش می دهند و به صورت رایگان میان مشتریان خود پخش می کنند.

ورزش همگانی در پارک

میزان موثر نمک در آب

برای موثر بودن اثر آب و نمک باید درصد نمک (نمک خوراکی و در بهترین حالت، نمک گرفته شده از آب دریا) تنظیم شده باشد. آب بدون نمک یا کم نمک باعث سوزش حفره های بینی می شود. اگر درصد نمک بیشتر از حد مشخص باشد هم تاثیر ناخوشایندی خواهد داشت.

ترکیب مناسب: یک قاشق چایخوری نمک در یک لیتر آب است. این ترکیب را می توان به صورت فردی و پس از چند بار استفاده بهتر تنظیم کرد. در آلمان برای شست و شوی بینی از ظرف های پلاستیکی کوچکی استفاده می شود که اغلب شرکت های بیمه خدمات درمانی یا پزشک خانواده قبل از آغاز فصل سرما در اختیار علاقه مندان قرار می دهند. این ظرف پلاستیکی شبیه گلاب پاش کوچکی است که لوله بلند آن انحنا ندارد.

روش استفاده

سر را به صورت افقی نگه دارید. نیمی از محلول آب و نمک را آرام و پیوسته در بینی خالی کنید. آب و نمک از حفره دیگر بینی خارج می شود. سپس سر را به حالت عمودی چرخانده با دهان باز، با شدت زیاد پشت سر هم فین کنید تا آب و نمک باقیمانده در حفره های بینی خارج شود.

توصیه بسیار مهم: گوشتان را زمان فین کردن نگیرید. اگر با انگشت یک گوش را نگه دارید آب و نمک درون حفره بینی، به درون مجاری گوش نفوذ کرده و باعث گرفتگی گوش شده و احتمال سرما خوردگی در هوای سرد را بیشتر می کند. نیمه دیگر محلو را به همین ترتیب در حفره دیگر  بینی بریزید. باز شدن حفره های بینی، تنفس راحت و سبکی سر از جمله اثرات خوشایند این روش ساده اما موثر است.

با کفش مناسب، کمتر احساس سرما می کنید

در فصل زمستان باید با کفش مناسب از پاها در برابر سرما حفاظت کرد. پوشش پا نیز مانند پوشیدن یک کت گرم، کلاه و دستکش اهمیت دارد.

داشتن کفش یا چکمه ای که کیفیت خوبی داشته باشد، ضروری است  و جوراب های دارای آکریلیک با خارج کردن عرق از داخل کفش و چکمه، پاها را خشک نگه می دارند.

برخی افراد به ویژه به سرماخوردگی حساسند. این افراد شامل سالمندان، سیگاری ها، افرادی با بیماری هایی که باعث جریان خون ضعیف می شوند مانند دیابت، کم کاری تیروئید و سختی عروق هستند. مصرف داروهای خاص نیز با ممانعت از توانایی فرد برای تشخیص علائم هشداردهنده، سرمازدگی را افزایش می دهند.

در صورت بروز اولین نشانه یعنی بی حسی، می توان از حوله گرم و آب گرم برای گرم کردن استفاده کرد. باید دقت کرد که در اثر سرما صدمه بافتی ایجاد نشده باشد.

ورزشکاران نیز باید برای انجام ورزش های زمستانی مراقب کفش اسکی، اسکیت یا هر کفش دیگری که به پا می کنند باشند به طوری که خیلی گشاد یا خیلی تنگ نباشند که باعث تاول و صدمه به پا شوند.

انتخاب کفش مناسب برای ورزش های زمستانی و اسکی بسیار مهم و حیاتی است چرا که اگر کفش ها نفوذپذیر  باشند یا به اشتباه تنگ و گشاد انتخاب شوند می تواند بسیار مضر باشد. برای انتخاب و خرید کفش می توان از کوهنوردان و اسکی بازان باتجربه کمک گرفت. انتخاب جوراب هم به اندازه کفش مهم و حیاتی است.